søndag den 28. december 2008

Velkommen til Rajana


Så fik vi vores nye familiemedlem her på adressen. Rajana kom i midten af november og blev omgående omdøbt til Jana. De første par dage tilbragte hun, med afbrydelser, under min seng. Men så kom hun ud- vores første kat. Vi var meget spændte og for min lille datter på 3 år krævede det en fast hånd ikke at kramme katten hele tiden- en gestus som Jana ikke satte særlig stor pris på. I løbet af de første par døgn udviklede jeg kløe over hele kroppen , men ikke andre allergisymptomer. Med sorg forudså jeg at skulle af med min skønne kat igen. Men heldigvis kontaktede jeg Inger's kattehjem, for at høre om de havde gode råd. Det havde de! Det var en helt normal reaktion fra et immunforsvar, der endnu ikke var vant til en kat. SÅ efter et par dage på antihistamin, var den sag klaret! Jubii, vi beholdte katten. Så hvis der er andre der får de samme reaktioner, vil jeg anbefale samme kur.

Jana er en kælekat, men bestemt også en dame med sine egne meninger. Hun har et stort kredsetræ, men det er altså for stort! Kommer hun op til de øverste etager, trykker hun sig fladt ned mod underlaget, indtil hun bliver løftet ned. Men mon ikke det kommer med tiden. Min datter og Janas forhold er blevet væsentligt bedre. Min datter har lært at en kat har skarpe kløer, Men at man stadig godt kan få lov til at nusse katten, når man sidder roligt. Så min datter indleder ofte sin kontakt med katten med sætningen "jeg vil gerne nusse dig, men du må altså ikke kratte mig" og efterfølgende "ih, hvor er du altså blød og varm". Janas foder har været under en længere justering, men har nu endelig fundet sit leje. De første par uger her tabte hun en del vægt og kom på opfodring mad. Men er nu havnet med en blanding af main coon foder/ hairball. Et besøg hos dyrelægen bekræftede at hun nu trives og er i flot stand!

Vi har et par burfugle i hjemmet. Dem syntes hun er skønne at se på- live kattetv! Når fristelsen bliver for stor, sætter hun begge poter på buret og trykker snuden flad mod buret. Men desværre bliver hun altid vist væk fra "mellemmåltidet". Heldigvis for fuglene er buret lukket og det er ikke fugle der flyver ude.
Det var alt fra Jana's nye hjem for nu. Hav et godt nytår.

1 kommentar:

Dorthe sagde ...

Hej Randi! Dejligt at høre fra jer, og at det går fint med Rajana-pigen. Ih hvor jeg savner hende ind imellem, men jeg ved jo, hun er i gode hænder, og nyder mere at ligge på sofaen hos dig end hos mig, hvor der er alt for mange at dele pladsen med efter hendes hovede!